МИСТЕЦТВО НАВЧАННЯ АБО НАВЧАННЯ ЧЕРЕЗ МИСТЕЦТВО. Яновська Наталія Миколаївна.
Президент Міжнародного інноваційного центру гармонійного розвитку людини, кандидат медичних наук.
"Там, де слова безсилі, найкрасномовніше промовляє музика." П.І.Чайковський.
У червні 2005 року в агенції “Інтерфакс-Україна” відбулася прес-конференція “Революція в педагогіці – одночасне навчання, виховання та оздоровлення дітей. Інноваційний проект “Музикотерапевтична педагогіка "ПіснеЗнайка" – перший крок до реформування освіти”.
Присутні на прес-конференції представники Академій педагогічних і медичних наук України, Міністерства охорони здоров’я, Міжнародного інноваційного центру гармонійного розвитку людини та педагоги-практики обговорили з журналістами кричущі проблеми сучасної освіти та шляхи їх вирішення в контексті названого інноваційного проекту. Підтвердженням загальнодержавної важливості питань збереження здоров’я нації стало винесення їх на порядок денний пленарного засідання Верховної Ради України, присвяченого Міжнародному дню захисту дітей.
Перед батьками і педагогами сьогодні однаково гостро постають питання успішності та здоров’я дітей. Особливого значення вони набувають у молодшому шкільному віці. Закінчилося безтурботне дитинство, малюк став учнем. Тепер він має рано вставати – попри те, що інколи ой як тяжко піднятися з улюбленої подушки. Рахуватися з думкою колективу та оцінкою вчителя. По кілька годин поспіль бути прикутим до парти і часто робити те, що для нього важко й нецікаво. Пройде 2-3 місяці – і жвава, рожевощока дитина, яку цікавило все і яка так хотіла йти до школи, перетвориться на мляву бліду істоту з невеселим поглядом. Що це за таємнича недуга? І як бути вчителеві, в якого на уроці більше 20 першокласників, а об’єм знань та навичок, якими він має їх наділити, щодня зростає?
Тож сьогодні йому одночасно треба бути і педагогом, і психологом, і педіатром. А найголовніше – крім любові до дітей – зуміти оцінити можливості та природні особливості кожного школяра і за необхідності скоригувати недоліки в його розвитку, підібрати індивідуальний підхід до навчання та виховання.
Для цього педагогу потрібно щонайменше три голови, кілька рук і 48-годинний робочий день. Та й цього буде замало – адже не секрет, що не всі діти, особливо шестирічки, приходять до школи фізично і психологічно готовими. А зрілість декого, за свідченням педіатрів, відповідає 5-річному віку. І перш за все – це зрілість кістково-м’язової та нервової систем, центрів сприйняття та запам’ятовування інформації, мислення, мовлення, координації рухів. Такі діти потребують особливо комфортних, розвиваючих та корекційних методик навчання.
І нам приємно відзначити, що за співпраці Міжнародного інноваційного центру гармонійного розвитку людини з провідними вітчизняними педагогами, психологами, медиками в Україні була започаткована та апробована протягом 3,5 років і впроваджена в життя технологія гармонійного розвитку дитини. Технологія, яка сприяє її фізичному, психічному, інтелектуальному та духовному зростанню, формує цілісне досконале світосприйняття. Це музикотерапевтична педагогіка "ПіснеЗнайка".
"ПіснеЗнайка" – унікальна технологія, її впровадження в межах країни дозволить підвищити якість життя і дітей, і їхніх батьків, і педагогів. Вона робить навчання цікавішим і легшим, сприяє поліпшенню взаємовідносин між дорослими та дітьми. З "ПіснеЗнайкою" кожний день навчання дарує радість, і кожна дитина має можливість якнайповніше розкрити і реалізувати свій творчий потенціал.
Перш за все, "ПіснеЗнайка" – комфортне, розвиваюче і корекційно-оздоровче навчання. Воно є універсальним для дітей різного віку та ступеню розвитку. З одного боку, воно активізує центри уваги, пам’яті, мислення, мовлення, а з другого – гармонізує особистість у цілому. І це визначає добру успішність навчання, міцне здоров’я, орієнтує на здоровий спосіб життя. Такий ефект досягається завдяки спеціальній підготовці навчального матеріалу – систематизації, представленню через образи, перетворенню у вірші та пісні, поєднанню слухового та візуального подання знань.
На сьогодні в серії "ПіснеЗнайка" створено навчальний комплект “Всесвіт”, рекомендований Міністерством освіти і науки України для дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів. Він містить базові знання про навколишній світ зі всієї шкільної програми. З цим комплектом, який складається з аудіокасети або CD-диска з навчальними піснями та двох енциклопедій, сьогодні успішно навчаються і дошкільнята, і школярі (1-6 класи) різних регіонів України.
Адже піснезнайські пісні – не просто заримовані знання, – це втілення найсучасніших досягнень на перехресті педагогіки, психології та медицини. Крім систематизованого, адаптованого для дитячого сприйняття навчального матеріалу, вони містять приховані виховні установки, які діють ефективніше, ніж прямі настанови чи накази. Дуже цінно, що з "ПіснеЗнайкою" виховний процес протікає невіддільно від навчального. Естетичне задоволення від прослуховування мелодійних пісень створює позитивне тло для засвоєння вплетених у тексти виховних установок, спрямованих на підсвідоме сприйняття загальнолюдських цінностей. В музикотерапевтичній педагогіці ключові поняття й навички дитина засвоює на почуттєве-інтонаційній основі українських пісень – генетичного коду нашої нації. А це є важливим чинником виховання національної самосвідомості школярів.
Крім того, особлива, створена на засадах музикотерапії музика пісень сприяє не лише психоемоційній корекції, а й нормалізує діяльність усього організму.
Як відомо, сьогодні музикотерапію широко використовують у світі для лікування не тільки психоневрологічних недугів, а й захворювань внутрішніх органів – нирок, серцево-судинної, ендокринної, дихальної систем, кишково-шлункового тракту. За свідченнями провідних спеціалістів у галузі музикотерапії, гармонійна приємна музика здатна коригувати процеси кровообігу, обміну речовин та електричну активність мозку. Піснезнайські пісні, записані з урахуванням вимог музикотерапії, спроможні залучити до роботи і кволих, сором’язливих дітей – і збуджених, непосидючих. І не тільки залучити, а й допомогти їм без зусиль сприйняти і запам’ятати матеріал.
Щоб з’ясувати, наскільки це важливо, давайте згадаємо деякі положення психофізіології. Мозок людини – унікальний механізм, який керує діяльністю всього організму. Обидві його півкулі постійно взаємодіють між собою, але кожна відповідає за певні види діяльності. Так, ліва – більше за логічне, раціональне мислення та мовлення, а права – за образне мислення, емоційність, інтуїцію. У людини переважно домінує діяльність правої або лівої півкуль. А це означає, що вона краще розуміється на математиці, кресленні та інших точних науках, або ж навпаки, – на гуманітарних. Тож зрозуміло, наскільки некомфортно почувають себе правопівкульні (гуманітарні) учні у сучасній школі, орієнтованій переважно на лівопівкульну діяльність. Адже всі шкільні предмети, крім художньої літератури, музики та малювання, вимагають аналітичного та логічного осмислення. А значить – активнішої роботи лівої півкулі. Тієї півкулі, яка у дитини є менш розвиненою. Така одна з головних причин неуспішності “правопівкульних” школярів, їхніх комплексів та негараздів зі здоров’ям. Однак від природи ці діти є розумними й творчими. Тож застосування особливих “правопівкульно орієнтованих” методик навчання дозволить розкрити їхній потенціал.
І це надзвичайно важливо у практиці початкової школи. Адже молодші школярі мають свої особливості розвитку мозку, які й визначають успішність та працездатність дитини. Перш за все, це ступінь дозрівання мозку. Як відомо, дитина до 6, а інколи до 8-10 років є правопівкульною, більш емоційною, в неї переважає образне мислення. У цей час зв’язки між клітинами мозку – нейронами – лівої півкулі ще недостатньо сформовані. А це значить, що перевантажувати школяра лівопівкульною діяльністю (аналізом, логікою, читанням, письмом, рахунком) не варто. Інакше недозріла ліва півкуля стомлюється, перенапружується, а права при цьому – пригнічується. І замість розумового розвитку школяр інтелектуально та емоційно виснажується, втрачає інтерес до здобуття знань, у нього з’являються ознаки неврозу.
Саме тому необхідно окремо наголосити на симптомах прояву неврозоподібних станів у дітей: внаслідок надмірного збудження, перевантаження лівої півкулі дитина швидко втомлюється, відволікається, стає забудькуватою. Водночас гальмування, пригнічення провідної правої півкулі позначається роздратуванням, непосидючістю, тривожністю, поганим настроєм, інколи – проявами істерії. У школяра виникають спочатку нав’язливі побоювання зробити щось не так. А потім невпевненість у собі, і разом з тим – хворобливе загострення почуття відповідальності. Це формує хронічний інтелектуальний стрес, який разом зі стомлюваністю, неуважністю проявляється ще й у головних болях. За свідченням фахівців, при всіх шкільних неврозах відбувається порушення міжпівкульної взаємодії.
Допомога таким дітям полягає у психологічному розвантаженні, їм необхідні яскраві враження, позитивні емоції, почуття радості життя. Але, на жаль, дорослі часто не розуміють проблеми дитини і сварять її та навантажують додатковими заняттями. Це поглиблює психічні розлади і провокує порушення вже у діяльності внутрішніх органів. Насамперед – органів травлення, ендокринної та серцево-судинної систем. В той час, як для відновлення балансу в роботі мозку потрібне навчання і виховання, яке б ураховувало вікові та психофізіологічні особливості дитини.
В цьому плані "ПіснеЗнайка" є універсальною навчальною технологією, адже вона одночасно активізує діяльність обох півкуль мозку. Проспіване слово, емоційно-образне наповнення текстів, мелодійна музика та спеціально підібране кольорове оформлення посібників поліпшують міжпівкульну взаємодію, сприяють гармонійному розвиткові обох півкуль мозку. Тож "ПіснеЗнайка" – розвиваюче навчання. Воно формує рівнопівкульність у школяра – без перенапруження активізує як домінуючу півкулю – так і ту, що від природи є менш розвиненою. А значить – дитина матиме не тільки цілісніший світогляд, а й однаково легко буде розуміти й засвоювати і право- і лівопівкульні предмети, вмітиме мислити і раціонально-логічно, і емоційно-творчо.
Тим паче, що навчання з "ПіснеЗнайкою" починається пасивно: граючися, відпочиваючи дитина прослуховує навчальні пісні. Згодом – підспівує і розглядає ілюстрації в енциклопедії. За бажанням – може рухатися в такт музиці. Але за цією простотою методології криється глибокий медико-педагогічний зміст – одночасна робота трьох найважливіших каналів сприйняття: слухового, зорового, рухового (кінестетичного). Зазвичай, у людини більш розвиненим є якийсь один канал сприйняття: щоб краще засвоїти інформацію, комусь треба її побачити (візуали), комусь – почути (аудіали), а хтось для цього повинен рухатися (кінестетики). Оптимальною для навчання є активність усіх цих каналів. Адже, як свідчить давня китайська мудрість: “Розкажи мені – і я забуду, покажи мені – і я запам’ятаю, дозволь діяти мені самому – і я зрозумію”.
На жаль, традиційна педагогіка не має можливості враховувати ці особливості сприйняття, адже і учні, і вчитель мають різні домінуючі канали. Коли вони співпадають, люди добре розуміють один одного. Коли не співпадають – учневі важко дається засвоєння навчального матеріалу. Найтяжче доводиться кінестетикам, в яких непорушне сидіння за партою гальмує сприйняття і запам’ятовування інформації.
Розвиваючий ефект “ПіснеЗнайки” особливо важливий для молодших школярів. Бо, за свідченням психологів і медиків, діти в цьому віці мають такі особливості:
– рухи та гра є життєвою необхідністю. Проте поведінка дитини ще нестійка і залежить від емоційного стану;
– процеси збудження домінують над процесами гальмування;
– дитина не завжди може стримувати свої почуття;
– увага у молодших школярів нестійка, її обсяг незначний, продуктивно дитина може працювати впродовж 10-20 хвилин;
– переважає мимовільна пам’ять (запам’ятовується не те, що потрібно, а те, що захоплює);
– мислення конкретне (дитина прагне вивчати матеріал в наочно-образному і образно-дієвому аспектах);
– дитина ще недостатньо самостійна (пізнавальні мотиви часто підпорядковані зусиллям педагогів).
Крім того, не слід забувати і про так звану “кризу 7 років” – у цей час дитині важко зрозуміти свою досконалість та істинні цінності життя, вона часто комплексує, втрачає безпосередність поведінки, відбувається криза саморегуляції; зміна самосвідомості дитини, її інтересів і бажань.
Комфортність та превентивність навчання з "ПіснеЗнайкою" допомагатиме дитині легше адаптуватися до шкільних навантажень і уникнути перевантажень та хронічного стресу, які найчастіше і спричиняють негаразди з успішністю та зі здоров’ям учня – інколи на довгі роки.
І це дуже важливо. Сумна статистика свідчить: до 80% дітей сьогодні мають психо-емоційні відхилення, до 60% – захворювання органів травлення. Значний відсоток хвороб опорно-рухового апарату. Залучення “ПіснеЗнайки” в процесі навчання дає, насамперед, позитивні емоції – що архіважливо: за виразом А. Паре, “Веселі люди швидше видужують і довше живуть”. Музикотерапевтична педагогіка досягає ще й таких лікувально-оздоровчих ефектів:
– зменшення навантаження на органи зору, статичного напруження кістково-м’язової системи;
– залучення компенсаторних механізмів організму;
– врівноваження процесів збудження і гальмування в центральній нервовій системі усіх слухачів – і дітей, і педагогів;
– можливість самореалізації та задоволення життєво необхідної потреби в русі;
– значна економія часу.
Все це робить “ПіснеЗнайку” дійсно корекційним оздоровчим навчанням. І не обов’язково, щоб дитина вокально точно відтворювала навчальні пісні. Навіть коли вона їх мугикає або підспівує про себе, відбувається звільнення від стресу, формуються навики правильного дихання, що сприяє профілактиці застудних захворювань. Загальновідомо, що спів ніби масажує гортань та щитовидну залозу, при заїканні знімає спазми м’язів голосового апарату і дихання. Ось чому з "ПіснеЗнайкою" хворі на логоневроз діти можуть не тільки отримати знання, а й непомітно відновити порушену ритміку мовлення. Протягом багатьох десятиліть музикотерапія активно застосовується у лікуванні заїкання – завдяки послабленню надмірного збудження центрів мовлення у корі головного мозку. Та всі ці позитивні ефекти зводяться нанівець, якщо дитина перевтомлюється в процесі навчання та перебуває в стані постійного внутрішнього напруження. Саме тому музикотерапевтична педагогіка "ПіснеЗнайка" є дієвим засобом нормалізації мовлення і може значно допомогти у роботі з дітьми із заїканням.
Коригувального ефекту "ПіснеЗнайки" потребують і гіперактивні діти, яких серед молодших школярів сьогодні налічується до 20%. Це кмітливі, але непосидючі, неорганізовані діти, яким важко довго (інколи не більше 5 хвилин) утримувати увагу. Ці особливості розвитку дитини спричиняють проблеми в навчанні та у стосунках з іншими дітьми, вчителями і батьками. Досвід роботи Центру довів високу результативність та можливість досягнення швидкого ефекту в процесі цікавої для них діяльності з "ПіснеЗнайкою". З навчальним комплектом “Всесвіт” вони уважно і самостійно навчалися у грі тривалий час.
Поліпшення уваги і працездатності під час навчання зі “Всесвітом” спостерігалося і у повільних дітей, яких за статистикою теж близько 20%. В основі вищезазначених негараздів – як синдрому гіперактивності, так і уповільненого сприйняття – лежить слабкість нервової системи. Її зміцненню сприяє комфортне розвиваюче навчання з "ПіснеЗнайкою", яке гармонізує вищу нервову діяльність та активізує компенсаторні механізми організму.
Медико-педагогічна технологія "ПіснеЗнайка" допомагає у вирішенні актуальної і наболілої проблеми навчання шестирічок, не готових до шкільної діяльності семиліток та дошкільної підготовки 5-річних дітей. Незважаючи на значний об’єм навчальної інформації, в музико- терапевтичній педагогіці вона адаптована до їхніх вікових психофізіологічних особливостей і відповідає провідній діяльності – грі.
Рішення про початок навчання з шестирічного віку обумовлене як колосальним бажанням дітей пізнавати світ і самостверджуватись, так і їхніми майже необмеженими можливостями сприйняття і запам’ятовування інформації, які з віком будуть слабнути.
Видатний педагог – засновник “Японської асоціації раннього розвитку” Масару Ібука після кількадесятирічних досліджень стверджував, що від народження до 4-6-ти років діти мають унікальні можливості запам’ятовувати будь-яку складну інформацію, якщо та зацікавить їх та буде повторена декілька разів. Адже впродовж цього часу формується основна кількість зв’язків між клітинами мозку дитини – нейронами. А період, коли зв’язки між ними – формуються найбільш активно – це період від народження до 3-х років. В цей час утворюється приблизно 70-80 % таких зв’язків. І по мірі того, як вони розвиваються – зростають і можливості мозку. Тож дуже важливо не втратити цей період.
Дорослі часто недооцінюють унікальні можливості малюка, бо самі їх уже позбавлені. Адже мозок дітей значно відрізняється від мозку дорослих. Те, що ми сприймаємо завдяки логіці зі швидкістю равлика, діти схоплюють миттєво.
Цю думку з протилежного боку океану підтвердив Глен Доман, фундатор Інституту розвитку людського потенціалу. Він доводить, що “перші шість років життя – час формування геніїв”, і що немовля значно легше навчити читати, ніж семирічну дитину.
В інституті Домана і здорові діти, і діти з ураженням мозку розпочинали навчання у віці 8-12 місяців, і до 5-6-ти років не тільки набували навиків читання, математики, а й отримували значний обсяг енциклопедичних знань та спілкувалися кількома іноземними мовами. Адже раннє навчання згідно з методиками Домана стимулює роботу мозку: прискорює процес його росту і розвитку. Доман “розробляв” травмований мозок дитини так само, як у реабілітаційних центрах розробляють травмовані руку чи ногу.
У своїй книзі “Як розвинути інтелект дитини” Доман пише: “Дорослі часом не відповідають на запитання своїх дітей іноді через те, що не вірять, що дитина зможе зрозуміти дорослу відповідь, а іноді – б й самі не знають цих відповідей”.
Навчання, розпочате в ранньому віці за методологією “ПіснеЗнайки”, стимулює діяльність мозку, активізує компенсаторні механізми дитячого організму. І тому для дітей із порушенням діяльності мозку музикотерапевтична педагогіка може стати дієвим засобом профілактики інвалідності.
Методологія використання “ПіснеЗнайки” надзвичайно проста. Спочатку піснезнайські пісні неголосно звучать на перервах, уроках малювання, праці, на фізкульт-хвилинках. За тиждень слухачі підсвідомо запам’ятали їх і починають підспівувати. Далі розпочинається активний етап навчання: під час звучання пісень діти знайомляться з ілюстраціями до них – так слово об’єднується з образом. А далі, коли школярі вже розуміють навчальний матеріал – читають тексти пісень під час співу. Це поліпшує міжпівкульну взаємодію та вдосконалює мовлення і техніку читання. Так школяр вчиться читати не від букви до слова, а від слова до речення. Під час навчання з "ПіснеЗнайкою" діти не тільки менше сидять, а й можуть рухатися в такт музиці. І це дуже важливо, адже гіподинамія становить значну загрозу їхньому здоров’ю. За свідченням основоположників дитячої фізіології (І. М. Сєченов, 1947; М. А. Берштейн, 1968; І. А. Аршавський, 1992 і ін.), на основі рухів і фізичної активності дитини протікає все її органічне і духовне життя, що підтримує обмінні процеси і розвиток. З цих позицій перехід дітей на сидячий спосіб «пізнання дійсності» – це глобальне закріпачення і придушення процесів біогенетичного життя і розвитку дітей.
Про те, що "ПіснеЗнайка" є комфортним, розвиваючим, корекційно-оздоровчим навчанням, яке запобігає перевтомі, стресорності, гіподинамії, і водночас духовно та естетично збагачує, всі охочі зможуть переконатись, переглянувши, передачі на УТ-1 в програмі “Освіта 21 століття” – починаючи з вересня цього року.
Сьогодні музикотерапевтична технологія "ПіснеЗнайка" з успіхом впроваджується в багатьох дитячих навчальних та лікувальних закладах різних регіонів України, а також використовується безпосередньо в сім’ях.
Сьогоднішні “ПіснеЗнайки” – це діти віком від 2 до 12 років з різними розумовими можливостями та станом здоров’я. Для дітей із затримкою психомовленнєвого розвитку, тих, які часто хворіють або ж взагалі навчаються вдома, дана технологія не тільки дозволяє отримати знання, а і дарує радість життя, віру у власні сили та сприяє соціальній адаптації дитини.
Майже чотирирічна робота над проектом “Гармонія інтелекту та здоров’я – "ПіснеЗнайка" знаменувалась плідною співпрацею центру зі вченими Академій педагогічних та медичних наук України, працівниками Міністерств освіти та охорони здоров’я України, фахівцями – педагогами, медиками, психологами, а також із дітьми, їхніми батьками та представниками мас-медіа.
У створенні навчального циклу “Всесвіт” взяли участь відомі поети, композитори, виконавці (О. Степаненко, М. Каландьонак, О. Василенко, А. Гнатюк, М. Спіженко). Триває робота над іншими предметами – готуються навчальні цикли з математики, історії, природознавства... Ми переконані, що з ними наші діти стануть розумнішими, здоровішими, добрішими.
А насамкінець сьогоднішньої розповіді про "ПіснеЗнайку" хочеться згадати слова письменника-казкаря Оскара Вайльда: “Найкращий спосіб зробити дітей хорошими – це зробити їх щасливими”.
"Початкова школа" № 9, 2005
|
|